fbpx

Пояснюємо дроби дітям

Тема про дроби одна з найскладніших для школярів. Проте будь-яке важке завдання може бути набагато простішим і цікавішим, якщо із захопленням і фантазією перетворити навчання на гру. 

Поняття дробових чисел виявиться не таким складним, якщо ви познайомите дитину з дробами завчасно. Ще в старшому дошкільному віці можна починати освоювати цю тему. Малечу навіть не доведеться вчити цілеспрямовано – дитина відмінно засвоїть матеріал через гру та творчість.

Вивчення дробів.

Що насамперед необхідно розповісти про дроби?

  • Дріб – це неціле число, що позначає деяку кількість частин або часток від цілого.
  • Дріб завжди менший цілого.
  • Чим більше в цілому часток, тим ці частки дрібніші. А розділивши ціле, наприклад, навпіл, отримаємо дві великі рівні частки.

Як зробити вивчення дробів наочним? Дітям значно простіше вивчати нове на реальних прикладах. Найбільш доступний варіант демонстрації сутності дробових чисел – це їжа. Гарно з цим завданням впораються апельсин, плитка шоколаду або піца.

З допомогою деталей конструктора дитина може достатньо швидко освоїти прості приклади додавання й віднімання дробів, а також їхнього порівняння.

Вивчення дробів можна зробити доступним і захоплюючим з допомогою аплікацій, малюнків і пластиліну. Спільна творчість з коментарями-поясненнями – чудовий спосіб поєднати приємне з корисним.

Як правильно познайомити дитину з дробами?

Не варто звалювати на дитину всю інформацію відразу. Щоб допомогти, розмовляйте з дитиною ненав’язливо, потроху, озброївшись прикладами з повсякденного життя. Розповідайте про цілі предмети та шматочки; про те, як зі шматочків зібрати ціле й навпаки, як із цілого можна відділити багато частин.

Спочатку поясніть дитині, що таке “частина” і “ціле”. Ось мандарин – цілий, смачний. Він складається з дольок (шматочків, частин). Усього 10 частин. Дитина відламала одну – і ось у неї в руках 1 частина з 10. Виділили для мами часточку – вийшло вже дві частини з 10. Регулярно повторюйте схожі експерименти з тортом, шоколадом або яблуками.

Далі можна пояснити поняття “долі”. Нехай дитина розділить шоколадку на рівні частини, щоб всім вистачило і ніхто не образився. Ці частини називаються частки. Частки – це те, з чого складається цілий предмет. У шоколадці, що складається з 10 рівних шматочків, 10 часток. Якщо грушу розрізати навпіл, буде дві частки, кожна з яких є половиною цілої груші.

Коли дитина розуміє, що таке ціле та його частини, можна вводити поняття “дріб” і починати подрібнювати разом з нею все, що є під рукою: ті ж фрукти або солодощі. Сенс процесу залишається колишнім. Дроби вигадали для того, щоб позначати кількість часток, взятих із цілого і тих, що в ньому залишились. Показник під межею (знаменник) позначає кількість часток в цілому предметі, а число над рискою (чисельник) – кількість часток, які ми хочемо взяти. Тобто якщо у нас був пиріг із 6 рівних шматочків, а ми взяли 1, то дріб, що виражає цю дію, має такий вигляд: 1/6 – і вимовляється як “одна шоста” (слово частка тут опускається, але мається на увазі).

Зв’язок дробу й цілого предмета можна показати на прикладі форми з льодом. Форма ціла, якщо в ній 10 кубиків, кожен кубик льоду на своєму місці. 10 кубиків – 10 частин, і ціла повна форма – 10 частин. Виходить, що 10/10 – це 1 ціла форма з льодом. Якщо зображуємо ціле число за допомогою дробу, числівник і знаменник будуть завжди одним і тим же числом. Воно позначатиме всі частки, що становлять собою цілий предмет.

Якщо дитина вже вміє писати й готова вчитися записувати дроби, постарайтеся постійно нагадувати їй послідовність, ставлячи запитання. “Скільки всього частин в цілому предметі? – Це пишемо під межею.” А далі: “Скільки частин ми взяли з цього цілого предмета? – Пишемо над рискою.” Це досить просто, якщо розібратися.

Теорія повинна добре закріпитися й засвоїтися. Відпрацьовувати отримані знання на практиці можна за допомогою розвиваючого мобільного додатку Erudito. У ньому є багато цікавих завдань з математики, за допомогою яких дитина може потренуватися, зокрема й у вивченні частин і цілого.

Важливо показати дитині, що дробові числа  – це не хитромудрі завдання з математики, а досить звичайне явище в повсякденному житті. Доведіть, що дроби стануть у нагоді, наприклад, коли захочеться поділитися смачненьким із другом. Якщо дитина розуміє користь і необхідність застосування дробів, їй буде легше  “подружитися” з такою непростою темою.

Форма відправлена успішно